Nordic walking. Jak poprawnie chodzić, aby wykonać efektywny trening?

Nordic walking to sport cieszący się rosnąca popularnością w Polsce. Szczególnie lubią go kobiety, dla których jest to doskonała okazja ni tylko do zadbania o swoją formę, ale również spędzenia czasu w gronie przyjaciółek. Dziś podpowiemy paniom, jak rozpocząć przygodę z nordic walkingiem, by przynosił nam on wymierne korzyści zdrowotne.

 Na czym polega nordic walking

Nordic walking to sport, który został zapoczątkowany w latach 2-stych w Finlandii, jednak z czasem spopularyzował się w innych zakątkach Europy, wychodząc także poza obszar naszego kontynentu. Polega on na marszu przy użyciu kijków, dzięki czemu angażuje jeszcze więcej mięśni niż podczas chodzenia bez kijków. Z tego względu jest zaliczany do sportu ogólnorozwojowego, wpływającego na kształtowanie całej sylwetki. Wśród najważniejszych zalet uprawiania nordic walkingu wymienić można wysokie spalanie kalorii, zwiększanie wytrzymałości mięśni oraz wydolności krążeniowo-oddechowej, a także poprawę stabilności. Warto wiedzieć, że maszerując z kijkami, oprócz wzmacniania mięśni nóg i pośladków, możemy angażować także mięśnie klatki piersiowej, ramion, tricepsy, bicepsy czy mięsnie brzucha i grzbietu. To zatem świetne rozwiązanie dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą wzmacniać całego ciała za pomocą przyborów takich jak hantle czy sztanga. Z tego względu nordic walking uznaje się za sport, który nie obciąża stawów, co jest szczególnie istotne w przypadku osób starszych lub tych, które borykają się z problemami układu kostnego.

 Jak poprawnie trenować nordic walking

Choć wydawać by się mogło, że w sporcie tym nie ma znaczenia technika, gdyż jest to zwyczajny marsz, tyle że z użyciem kijków, to w rzeczywistości to właśnie poprawne ruchy gwarantują efekty treningu. Należy więc pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

Podczas ruchu należy pamiętać o oddychaniu. Bierzemy głęboki wdech nosem i wypuszczamy powietrze ustami – nie wstrzymujemy oddechu podczas ruchu!

Jak się przygotować do treningu nordic walking

Na początek warto wybrać trasy o mało zróżnicowanym podłożu, znajdujące się z dala od ruchu ulicznego i pieszych. Świetnie sprawdzą się do tego ścieżki w parku lub w lesie. Następnie należy przygotować odpowiednią odzież i buty. Polecamy ubiór na cebulkę, zaczynając od bielizny termoaktywnej, przed drugą warstwę w postaci koszulki, spodenek lub legginsów. W chłodniejsze dni warto nałożyć jeszcze jedną warstwę – bluzę z kapturem lub cienką kurtkę chroniąca od wiatru. Gdy będzie nam za ciepło, wystarczy ją ściągnąć i przewiązać w pasie. Nie wolno tez dopuścić do przegrzania organizmu i przepocenia, gdyż może się to skończyć przeziębieniem, zwłaszcza, jeśli trenujemy w chłodniejsze dni. Jeśli chodzi o obuwie, to wystarczą nam zwykłe, męskie lub damskie buty sportowe z dobrą amortyzacją, zapewniające stabilizację stawu skokowego. 

Oczywiście kluczowym elementem naszego wyposażenia są kijki, które kupimy niemal w każdym sklepie sportowym. Powinny one być dopasowane do naszego wzrostu w taki sposób, że trzymając ich uchwyty w dłoniach i opierając ich podstawę o podłoże, nasz łokieć jest zgięty pod kątem 90 stopni.

Tak przygotowane możemy ruszać w trasę i czerpać radość z tego przyjemnego sportu, który daje mnóstwo korzyści zdrowotnych i wewnętrznej satysfakcji.

About the author

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *