Co powinieneś wiedzieć o węglowodanach?

Węglowodany, zwane potocznie tłuszczami, to obok białek i tłuszczy niezbędny element zbilansowanej diety. Są najważniejszym źródłem energii dla naszego organizmu. Mają pochodzenie roślinne i dzielą się na przyswajalne jak skrobia i fruktoza oraz na nieprzyswajalne, czyli błonnik. Błonnik spełnia szczególną rolę, ponieważ mimo tego iż jest przez układ pokarmowy nietrawiony, wspomaga perystaltykę układu pokarmowego, zmniejsza stężenie cholesterolu oraz sprawia, że dłużej czujemy się nasyceni posiłkiem, a zjedzone pożywienie przez dłuższy czas znajduje się w żołądku.

Cukry mają tez swój podział na cukry proste i złożone

Proste to te, których powinniśmy w diecie unikać. Są wysokokaloryczne, łatwo przyswajalne, a efektem ich nadmiaru jest szybkie odkładanie się tłuszczu oraz problemy zdrowotne. Przykładem źródeł akceptowalnych cukrów prostych, które możemy spożywać w rozsądnych ilościach są owoce i miód. Oprócz cukrów prostych, istnieją jeszcze cukry złożone czyli pożądane przez nasz organizm węglowodany.

Przeczytaj również: Egzotyczna roślina

Mają niski indeks glikemiczny, więc dzięki ich spożywaniu unikamy nagłych i gwałtownych wyrzutów insuliny. Po spożyciu węglowodanów złożonych nie musimy się spodziewać napadów głodu jak ma to miejsce w przypadku spożycia posiłku bogatego w cukry proste. Źródłem prozdrowotnych cukrów złożonych są między innymi otręby, kiełki pszenicy, pełnoziarniste makarony, brązowy ryż, musli, warzywa korzeniowe, pieczywo pełnoziarniste, jęczmień, gryka, warzywa liściaste.

Pomimo iż to węglowodany są powodem odkładania się tłuszczu w ciele, nie możemy zrezygnować z ich spożywania

Funkcjonowanie organizmu, a szczególnie mózgu jest ściśle uzależnione od węglowodanów. Zupełne pozbawienie się ich w codziennej diecie upośledzi funkcjonowanie naszego ciała. W trakcie diety należy ograniczyć liczbę węglowodanów, ale wciąż dostarczać je organizmowi w ilości przynajmniej 50 gramów dziennie. W diecie w zamian skupić należy się nie tyle na ich ilości co na tym, by dostarczane węglowodany były zdrowymi i złożonymi, a nie prostymi cukrami.

About the author

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *