prace licencjackie/magisterskie z anglistyki

Filologia angielska

pomoc w pisaniu prac z filologii angielskiej

magisterskie :: licencjackie :: zaliczeniowe

E-mail: biuro@mgr.edu.pl

Książki zalecane podczas pisania pracy z językoznastwa kognitywnego - część II

Poniżej znajdą Państwo drugą część listy źródeł pomocnych podczas pisania pracy licencjackiej lub magisterskiej z filologii angielskiej związanej z językoznawstwem kognitywnym.

<< Powrót do części pierwszej (1-5)

Wybrane pozycje książkowe (część druga):

  1. Talmy - semantyka kognitywnaTalmy, L. (2000). Towards a cognitive semantics 1: Conceptual structuring systems. Cambridge, MA: MIT Press.
    Talmy, L. (2003). Towards a cognitive semantics 2: Typology and process in concept structuring. Cambridge, MA: MIT Press.

    Dwutomowe opracowanie Talmy'ego polecam szczególnie osobom, które potrzebują solidnego i dokładnego omówienia semantyki kognitywnej. Znajdziemy tutaj dokładną analizę konceptualnych domen związanych z czasem i przestrzenią, ruchem, położeniem i trajektorią, a także związków przyczynowo-skutkowych i układów sił między obiektami. Warto nadmienić, iż Talmy jest autorem tzw. modelu Force Dynamics za pomocą którego można dokładnie opisać relacje dotyczące władzy i układu sił. W połączeniu z materiałem prezentowanym przez Marka Johnsona (1987), książka Talmy'ego pomoże w pisaniu pracy magisterskiej dotyczącej nie tylko dyskursu (np. układu sił między uczestnikami interakcji), ale także np. w analizie czasowników modalnych.
  2. Ungerer and Schmid - wstęp do językoznawstwa kognitywnegoUngerer, F. & Schmid, H. (1996). An introduction to cognitive linguistics. London: Longman.
    Kolejny klasyk w dziedzinie językoznawstwa kognitywnego. Jest to jedna z pozycji, którą (poza Evans & Green 2006) polecam osobom początkującym np. dyplomantom piszącym pracę licencjacką z językoznawstwa kognitywnego. Książka jest bardzo logicznie ułożona i łatwo znaleźć w niej ciekawe fragmenty przydatne w pisaniu pracy z filologii angielskiej. Niezależnie czy piszemy pracę o metaforach, metonimii, schematach czasowo-przestrzennych czy kategoryzacji konceptów - łatwo znaleźć inspirujące cytaty. Książka jest zwykle łatwo dostępna w polskich bibliotekach uniwersyteckich, a w serwisie Amazon.com można ją pobrać w wersji na czytnik Kindle. Jako ciekawostkę wspomnę również, iż pod koniec książki znajdziemy ustęp o wpływie językoznawstwa kognitywnego na rozwój metodyki nauczania języków obcych.
  3. Feldman - neurosieciowa teoria językaFeldman, J. (2006). From molecule to metaphor. Cambridge, Mass.: MIT Press.
    Książka Jerome'a Feldmana nie jest typowym źródłem poświęconym lingwistyce kognitywnej, ale wpływ tej dziedziny na kształt prezentowanej neuro-sieciowej teorii języka jest bezsprzeczny. Ponadto publikację czyta się z przyjemnością, dlatego polecam ją autorom filologicznych prac magisterskich. Znadziemy tu informacje dotyczące percepcji ucieleśnionej oraz sposobów przetwarzania informacji językowej przez ludzki umysł. Osoby piszące prace z anglistyki znajdą tu wytłumaczenia dotyczące nauki słów odnoszących się do namacalnych obiektów, pojęć abstrakcyjnych, relacji przestrzennych, słów i fraz oznaczających działania/akcje. Nie pominięto również aspektów związanych z językiem przenośnym oraz komunikacją uwarunkowaną kulturowo.
  4. Kövecses - metaforaKövecses, Z. (2002). Metaphor. New York: Oxford University Press.
    Książkę profesora Kövecsesa polecam przede wszystkim jako uzupełnienie wiedzy przedstawionej "Metaphors We Live By" Lakoffa i Johnsona (1980). Jest ona bogatym źródłem przykładów, a przedstawiona systematyka metafor jest bardziej szczegółowa i wnikliwa, dzięki czemu zawarta w pracy licencjackiej lub magisterskiej analiza danego przypadku staje się bogatsza i bardziej precyzyjna. Nie zawiodą się także osoby piszące prace o metonimii, amalgatach pojęciowych, a nawet idiomach. Publikacja jest napisana przystępnym językiem i prowadzi czytelnika stopniowo poprzez kognitywną rewolucję w postrzeganiu metafory.
  5. Fauconnier and Turner - amalgamaty pojęcioweFauconnier, G. & Turner, M. (2002). The way we think. New York: Basic Books.

  6. Bez tej pozycji trudno napisać solidną pracę akademicką, której temat wiąże się z amalgamatami pojęciowymi. Niemniej jednak nie można ograniczać roli książki Fauconniera i Turnera wyłącznie do tematyki conceptual blending. Znajdziemy tu informacje dotyczące funkcjonowania pamięci, procesu uczenia się, symbolicznej natury procesów myślowych oraz kognitywne wytłumaczenie ludzkiej kreatywności w porozumiewaniu się. Książka jest bardzo przyjemna w odbiorze i stylem nieco przypomina "Metaphors We Live By" Lakoffa i Johnsona (1980), dzięki czemu można się z nią zapoznać, nie posiadając obszernej wiedzy z językoznawstwa kognitywnego.

Pomagamy Państwu w pisaniu prac już od 2006 roku.

© MGR.EDU.PL 2007-2016
EDUKACYJNY Katalog Stron SEO - tylko najlepsze strony edukacyjne - angielski | Slownik
Katalog Stron WWW - www.webtree.pl
Statystyki, katalog stron www, dobre i ciekawe strony internetowe Valid HTML5 Valid CSS