prace licencjackie/magisterskie z anglistyki

Filologia angielska

pomoc w pisaniu prac z filologii angielskiej

magisterskie :: licencjackie :: zaliczeniowe

E-mail: biuro@mgr.edu.pl

Książki zalecane podczas pisania pracy z metodyki nauczania języków obcych

Poniżej prezentuję listę moich ulubionych źródeł z metodyki nauczania języków obcych, a w szczególności języka angielskiego. Niektóre z książek znajdujących się na poniższej liście nadadzą się praktycznie w każdej pracy filologicznej na specjalizacji nauczycielskiej (np. w pracach licencjackich w NKJO), natomiast przydatność pozostałych źródeł będzie uzależniona od wybranej tematyki pisanej pracy akademickiej. Natomiast wszystkie wymienione źródła mają silną, ugruntowaną pozycję, ich autorzy to wyjątkowi specjaliści w dziedzinach związanych z dydaktyką języków obcych, a zawarte w nich informacje są zaprezentowane w sposób rzetelny i w miarę łatwy w odbiorze. Każda z wymienionych książek stanowi „kopalnię” pomysłów, inspiracji oraz użytecznych cytatów.

Wybrane pozycje książkowe:

  1. Evans and Green - wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnegoBrown, H. (2014). Principles of language learning and teaching (6th ed.). White Plains, NY: Pearson Education.
    Tej książki nie trzeba przedstawiać - jest to punkt wyjścia podczas pisania wielu prac z metodyki nauczania języków obcych. Znajdziemy tu bardzo dużą ilość informacji dotyczących procesu nauki języka - zarówno ojczystego, jak i obcego - jak i nauczania. Autor w bardzo przystępny sposób omówił teorie związane uczeniem się w sensie ogólnym. Mamy też osobny rozdział dotyczący styli i strategii uczenia się. Wielu osobom piszącym pracę magisterską z filologii angielskiej przydadzą się materiały zawarte w rozdziałach poświęconych osobowości ucznia, wpływowi czynników społeczno-kulturowych, czy też kompetencji komunikacyjnej. Niedawno ukazała się szósta edycja książki Browna, o której wkrótce postaram się napisać.
  2. Johnson - schematy wyobrażeniowe w lingwistyce kognitywnejEllis, R. (2015). Understanding second language acquisition (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
    Jest to druga edycja bardzo znanej książki Roda Ellisa - niektóre osoby piszące pracę magisterską z metodyki nauczania języka angielskiego korzystają również z innej książki tego samego autora pt. The Study of Second Language Acquisition. Jest to nieodzowna pozycja opisująca proces nabywania języka obcego przez dzieci oraz uczniów dorosłych. Materiał przyda się również osobom piszącym na tematy związane z językoznawstwem stosowanym. Ellis opisuje procesy związane z poznawaniem różnych elementów języka, zarówno w kontekście naturalnym, jak i formalnym (szkolnym). Książka świetnie ujmuje różnicę między explicit a implicit learning. Jeżeli kogoś przeraża ogrom przedstawiej wiedzy, warto nadmienić, iż Ellis stosuje regularne podsumowania kluczowych informacji. W książce znajdziemy również glosariusz najważniejszych pojęć (około 220 terminów metodycznych i językoznawczych).
  3. Lakoff - językoznawstwo kognitywneGardner, R. (2010). Motivation and second language acquisition. New York, NY: Peter Lang.
    Ta książka stanowi świetne rozwiązanie dla osób, które potrzebują w swojej pracy magisterskiej opisać dotychczasowe badania dotyczące motywacji w nauce języków obcych - Gardner fantastycznie prezentuje zarówno tło historyczne, jak i współczesny stan badań związanych z motywacją (do tego w treści jest cała masa odniesień do prac empirycznych). Choć publikacja pod identycznym tytułem opracowania przez Zoltana Dornyei'a i Richarda Schmidta jest również godna polecenia, osobiście preferuję książkę Gardnera, głównie ze względu na przystępny układ treści i klarowny sposób prezentacji. W tej publikacji poznajemy również dokładnie społeczno-edukacyjny model motywacji będący niejako konkluzją wcześniejszych rozważań.
  4. Lakoff and Johnson - metafora konceptualnaHarmer, J. (2007). The practice of English language teaching. Harlow, England: Pearson Longman.
    Tej książki nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Z Harmera korzysta bardzo duża liczba osób piszących pracę z metodyki nauczania języka anielskiego. Niektórzy promotorzy wręcz sugerują ograniczenie odniesień do Harmera i kilku innych najpopularniejszych autorów. Ja osobiście chciałbym zwrócić Państwa uwagę na fakt iż książka ma dwie podstawowe zalety: świetny, intuicyjny układ materiału oraz bogatą bibliografię końcową. Dzięki temu bardzo łatwo można wdrożyć się w temat, a następnie dotrzeć do źródeł bardziej wyspecjalizowanych.
  5. Langacker - gramatyka kognitywnaOxford, R. (2010). Teaching and researching language learning strategies. Harlow, England: Pearson/Longman.
    Kolejna reedycja na mojej liście ulubionych książek z metodyki. Teoretycznie książka nadaje się przede wszystkim do prac związanych ze strategiami nauki języka obcego. Mocną stroną publikacji jest jej naukowy charakter, a zarazem styl pisania, który jest naprawdę przystępny. Poza tym opisywana systematyka strategii jest bardzo praktyczna i przyda się również w pracach np. z psycholingwistyki oraz językoznawstwa stosowanego. W porównaniu do wersji z roku 1990 materiał został bardzo unowocześniony - rewelacyjna jest m.in. sekcja II pt. „Authentic Uses of Strategy Assessment and Strategy assistance”.
Część druga (6-10) >>

Pomagamy Państwu w pisaniu prac już od 2006 roku.

© MGR.EDU.PL 2007-2016
EDUKACYJNY Katalog Stron SEO - tylko najlepsze strony edukacyjne - angielski | Slownik
Katalog Stron WWW - www.webtree.pl
Statystyki, katalog stron www, dobre i ciekawe strony internetowe Valid HTML5 Valid CSS